4 PORY ROKU – kreatywne puzzle

ok. 1 godziny
four

Zbliżająca się powoli kalendarzowa jesień jest świetnym pretekstem do powtórzenia z dziećmi wszystkich czterech pór roku, kolejności ich występowania po sobie oraz charakterystycznych zjawisk, które zachodzą w przyrodzie. Można to świetnie zobrazować na przykładzie drzewa; jeśli jeszcze użyjemy ciekawych, kolorowych materiałów i faktur, taka nauka z pewnością stanie się bardziej efektywna i trwała. Przez taką zabawę rozwijamy też mowę, wzbogacamy słownictwo, ćwiczymy także zależność: przyczyna – skutek oraz matematyczne rytmy.

Do wykonania 4 pór roku będzie nam potrzebne:

Etap 1

Malujemy talerzyk papierowy na niebiesko.

Etap 2

Wycinamy kształt strzałki z różowego papieru, a następnie naklejamy ją na klamerkę. Dziecko będzie mogło wskazywać nią poszczególne pory roku.


Etap 3

Wycinamy cztery drzewa z brązowej bibuły. Końcówki (gałęzie oraz korzenie) skręcamy, możemy je także przyciąć, jeśli będą wystawać poza talerzyk.

Etap 4

Gdy talerzyk wyschnie, rysujemy na nim przerywaną linię markerem, dzieląc talerzyk na 4 części, i przyklejamy drzewa.

🌸WIOSNA

Wycinamy malutkie listki z jasnozielonej bibuły. Z tego samego koloru odcinamy też kawałek, który posłuży nam za podłoże: zgniatamy go lekko i przyklejamy pod korzeniami drzewa. Listki oraz cekiny-kwiatki przyklejamy na gałązkach drzewa.

🍒LATO

Wycinamy małe listki z ciemnozielonego papieru. Odcinamy kawałek ciemnozielonej bibuły, zgniatamy ją i przyklejamy pod korzenie drzewa. Robimy małe kuleczki z czerwonej plasteliny. Przyklejamy listki oraz kuleczki (wiśnie) do gałązek drzewa.

🍁JESIEŃ

Wycinamy małe listki z papieru żółtego, pomarańczowego oraz czerwonego. Przyklejamy je na drzewie oraz pod nim. Doklejamy żółte i czerwone cekiny-listki.


❄️ZIMA

Przyklejamy na korzeniach drzewa oraz na gałęziach kawałki białej masy CiastoPlasto – śnieg. Nie użyłam tu plasteliny, bo tak duży kawałek byłby bardzo ciężki i praca odkształcałaby się. Doklejamy małe cekiny-gwiazdki naokoło drzewa (padające śnieżynki).

Etap 5

Nasze koło czterech pór roku jest prawie gotowe. Dodatkowo możemy narysować czarne kropki (lub cyfry) podpowiadające dzieciom kolejność występowania pór roku na talerzyku, jak w historyjce obrazkowej. Możemy też rozciąć talerzyk na osobne części i układać z dzieckiem naprzemiennie (wtedy nie numerujemy), ćwiczymy cykliczność występowania pór roku, bez względu na to od której pory roku zaczniemy.

Magdalena

Podobało się? Podziel się z innymi!