Akwarela jak żadna inna technika malarska, pozwala łatwo łączyć się z technikami rysunkowymi. Często wykorzystuje się to w rysunku architektonicznym, ale też np. w komiksie. Można połączyć akwarelę z ołówkiem, uzyskując delikatny efekt, z cienkopisem, tuszem, a nawet znam osoby, które z powodzeniem używają ją w jednej pracy z flamastrem. Dziś opowiem trochę o dwóch pierwszych połączeniach.
Poza zwykłymi przyborami do akwareli przyda się parę dodatkowych rzeczy:
- Ołówek, gumka, temperówka
- Cienkopisy wodoodporne. Najlepsze są takie sprzedawane na sztuki w różnych grubościach (od 0,05 do 0,8 cm)
- Ewentualnie tusz, patyczek do tuszu i/lub wodoodporne flamastry
Wersja 1
Zaczynamy od rysowania. Żeby możliwie jasno pokazać różnice między łączeniem akwareli z ołówkiem i cienkopisami, narysowałam dwa możliwi wie podobne obrazki.
Znamy już zastosowanie ołówka jako podrysu. Jednak przy takim wykorzystaniu, nie widać go w skończonej pracy. Dlatego teraz zrobiłam szkic mocniejszy, choć bez wypełnienia i waloru. Szkic cienkopisowy jest tu podobny, utrzymany w komiksowej tonacji.
Nakładając na szkic akwarelę robimy to analogicznie, jak przy zwykłym malowaniu. Pamiętamy o kontrolowanym rozpływaniu się farby i pilnujemy, żeby przed nałożeniem kolejnej warstwy, poprzednia wyschła.
Należy też zwrócić uwagę, by całość do siebie pasowała. W przypadku połączenia ołówek-akwarela efekt końcowy będzie dużo delikatniejszy. Pasujący na przykład do ilustracji książek dla dzieci. Z kolei rysunek cienkopisami jest z definicji bardziej kontrastowy – występują tylko biele i czernie. Nakładana farba powinna mieć więc bardziej nasycone kolory, żeby praca nie sprawiała wrażenia wyblakłej. Ten styl często można znaleźć na przykład w komiksach.
Wersja 2
Powyżej omówiłam zastosowanie akwareli jako wypełnienia rysunku. Można też zrobić coś odwrotnego. W tym wypadku główna część pracy będzie rysunkowa, a malarstwo posłuży wyłącznie za tło. Zaczynamy jak zwykle od szkicu. Z tą różnicą, że główny temat pracy (i często pierwszy plan) rysujemy wyłącznie ołówkiem (lub inną techniką rysunkową). Tło z kolei zaznaczamy tylko mniej więcej i w całości malujemy je akwarelą.
W tym wariancie malunek musi spełniać określone warunki. Przede wszystkim musi być delikatny, żeby nie przytłoczyć głównego tematu. Dobrze sprawdzają się rozwodnione, pastelowe kolory. Po drugie, dobrze ograniczyć paletę i zdecydować się na tylko kilka barw.
Warto też zatroszczyć się o to, żeby główny bohater, albo bohaterka pracy, została w całości otoczona kolorem.
A Wam który wariant podoba się najbardziej?
Propozycję pracy przygotowała Agata