15 stycznia 2018

Akwarela – portret


Więcej niż 1 godzina Poziom trudności: 5/5
0 0 votes
Ocena publikacji

Tym razem proponuję zmierzyć się z portretem. W końcu jest to jeden z najczęstszych tematów w sztuce…

Czego potrzebujemy?

akcesoria do malowania

Jak zacząć?

Zaczynam od przygotowania miejsca pracy. Arkusz papieru przyklejam taśmą do podkładki. To ważne, żeby kartka nie zmarszczyła się pod wpływem wilgoci. Poza tym przygotowujemy farby, sprej i kubek z wodą.

taśma malarska

Szkicuję konturowy zarys zagospodarowania kadru.

szkic portretu

Na tym etapie robię bazę kolorystyczną pracy. Znajduję najważniejsze kolory bazowe i na całkiem zmoczonym arkuszu nakładam rozwodnione kolory. Nie powinny być zbyt intensywne, by nie zdominowały późniejszych warstw farby.

portret

Nim zabiorę się za dalszą pracę muszę odczekać, aż kartka wyschnie. Inaczej powstaną „grzyby” – brzydko wyglądające rozlania pigmentu. Podpowiem, że najbardziej niecierpliwi przyspieszają proces suszenia suszarką do włosów 😉

Tym razem nakładam kolory właściwe dla poszczególnych plam. Jeśli coś jest czerwone – maluję to na czerwono. Jednak znów wybieram najjaśniejszy odcień koloru, jaki znajduje się w danym miejscu. To ważne, ponieważ jasnej farby w akwareli nie położymy na ciemną.
5
Należy pamiętać o fazowaniu pracy i powstrzymać się od pracy nad detalem.

Mając już całą bazę, zabieram się za najważniejsze cienie. Wybieram te, których wstawieni „usadzi” pracę, czyli nada kształt kompozycji.

dziewczyna z wiankiem

Zaczynam przechodzić do detalu, na pierwszy ogień biorąc najbardziej intensywne plamy kolorystyczne. W tym przypadku namalowałam wstążki za pomocą dwóch warstw farby – pierwszej jaśniejszej i drugiej bardziej intensywnej, zawierającej przejścia między poszczególnymi odcieniami. Podobnie potraktowałam oczy i cienie na twarzy, choć w tych wypadkach warstw farby było więcej.

różowa wstążka

portret malowany akwarelami

portret ze zdjęcia

Rozmalowałam detale. Używałam tu sporo techniki „mokre na mokre”, na przykład przy tonowaniu, kiedy w jedno miejsce mokrej plamy dodałam bardziej skoncentrowany pigment. To zadziała tylko wtedy, kiedy plama jest nieduża i naprawdę mokra, a nie tylko wilgotna. Tak samo robi się przejścia kolorystyczne w obrębie jednej plamy, choć wtedy pigmenty nakładamy na samą wodę. Oczywiście, te początkowe plamy są robione „mokre na suche”, inaczej nie udałoby się uchwycić konturów.

portret dziewczyny w wianku

Wykończenie pracy. tu podbiłam trochę tło, by bardziej podkreślić główny plan, poprawiłam włosy i dopracowałam koszule.

akwarelowy portret

gotowy portret malowany farbami akwarelowymi

Zobacz również inne materiały w tej serii TUTAJ

Propozycję pracy przygotowała Agata

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy
Inline Feedbacks
View all comments
ok. 1 godzina (+ czas wysychania farby, kleju oraz masy plastycznej) Poziom trudności: 4/5
27 listopada 2024
facebook linkedin twitter twitter youtube search-icon printer-icon