Czasami niewiele trzeba, żeby proste zajęcie pochłonęło dziecko na długi czas. Zabawa, którą dziś proponuję, ćwiczy koncentrację, skupienie, koordynację wzrokowo-ruchową, myślenie logiczne oraz rozwija wyobraźnię. To również świetne ćwiczenia małych rączek, wzmacnianie motoryki małej, doskonale chwytu pęsetkowego – czyli wstęp do nauki pisania (poprzez prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego).
Do zabawy potrzebne będą jedynie:
Zabawę pinezkami możemy zacząć już z dzieckiem w wieku 2-3 lat, oczywiście pod nadzorem osoby dorosłej.
Etap 1
Na początek pozwalamy dziecku swobodnie wciskać pinezki, by samo poczuło swoją „moc sprawczą”, nauczyło się zasady przyczyna – skutek oraz nabrało wprawy w manipulowaniu pinezkami.
Etap 2
Następnie możemy urozmaicić aktywność przez nakładanie gumek recepturek na pinezki. Zabawnym rozwiązaniem są gumki recepturki w kulce; nie dość że to wygodne rozwiązanie (gumki nie rozsypują się po całej szufladzie), to jeszcze kulka bardzo energicznie się odbija.
Etap 3
Używając gumek i pinezek w tych samych kolorach, uczymy i utrwalamy kolory.
Etap 4
Możemy także potraktować tablicę korkową jako geoplan i narysować na niej kropki markerem, wtedy zadaniem dziecka będzie trafienie pinezką w kropkę. Możemy w ten sposób wprowadzać figury geometryczne, a potem liczyć boki, kąty oraz wierzchołki każdej z nich.
W przypadku starszych dzieci (5-6 lat) powstają już piękne, przemyślane obrazy z pinezek i gumek (łąka z kwiatami i słońcem, statek na morzu, różne kształty itd.). Dzięki dodatkowym kartom (np. z wzorami liter i cyfr) możemy bawić się w pisanie czy dodawanie/odejmowanie na tablicy korkowej.
Jak widać, możliwość zabaw z tablicą korkową jest całe mnóstwo – do wyboru, do koloru? Ogranicza nas tylko wyobraźnia! Powodzenia 🙂
Propozycję zabawy przygotowała Magdalena